יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

למה אני לא לוקחת חלק באורגיית הסרט הורוד?

כידוע לכם, חודש אוקטובר הוא חודש המודעות העולמי לסרטן השד, והמטרה המוצהרת של הפרוייקט היא לעורר מודעות למחלה האיומה אך הכל כך נפוצה הזאת, ואם לצטט מאתר האגודה למלחמה בסרטן הישראלית, הרעיון הוא לצאת ב "מסע הסברה רחב היקף, בכל כלי התקשורת, המתמקד בחשיבות הגילוי המוקדם ודרכי הטיפול בסרטן השד".  עד כאן הכל טוב ויפה. הבעיה שלי מתעוררת כאשר אני ממשיכה לקרוא באתר האגודה את הדברים הבאים : "ארועים שונים יערכו במהלך החודש להעלאת המודעות למחלה ולחשיבות הגילוי המקודם, כגון: להאיר בורוד ביוזמת חברת אסתי לאודר ובשיתוף האגודה למלחמה בסרטן (02.10.10)". מה לחברת אסתי לאודר ולסרטן השד? תשאלו (או שלא. איכשהו לא נתקלתי בהרבה הרמות גבה בנושא). ובכן - התשובה המוצהרת היא שלחברת אסתי לאודר, כמו גם להרבה חברות קוסמטיקה אחרות שמשתתפות במודעות הורודה, נורא חשוב לעורר מודעות ציבורית לסרטן השד. ולא סתם חשוב, אלא אפילו חשוב עד כדי כך שהחברות הללו מוכנות לתרום אחוז מסוים מהכנסותיהן למטרה הקדושה והנעלה הזאת. כמעט כל שיטוט אקראי ברשת מעלה שפע עצום של השקות מוצרי קוסמטיקה חדשים בעלי תו "הסרט הורוד", ומי שקונה את המוצרים הללו, כך מספרים לנו, לוקח חלק במטרה נעלה, משום שבתשלום עבור המוצר הוא לא רק מקבל את המוצר הקוסמטי הנחשק, אלא גם תורם למלחמה בסרטן השד. פלא פלאים - זה ממש שניים במחיר אחד! שלא בחודש המודעות היינו קונים את המוצר הקוסמטי מתוך צרכנות צרת אופקים ולתועלתנו האישית בלבד, ואילו בחודש המודעות אנחנו משלמים את אותו הסכום בדיוק, אבל לא (או לפחות לא רק) תועלתנו האישית עומדת לנגד עינינו בעת התשלום, אלא מהפיכה בריאותית רבת חשיבות שאנחנו זה עתה עומדים לחולל במו ידינו. שמחים וטובי לב על התרומה הפוטנציאלית לאנושות, אנחנו שולפים את ארנקינו בלי יותר מדי נקיפות מצפון ורוכשים עוד מוצר קוסמטי לתיק האיפור שלנו. ואולי עוד שניים נוספים כי המטרה קדושה והאמצעים מהם? - כמה מעות בודדות שאם לא נוציא עכשיו נוציא ממילא בזמן אחר?

אז תנו לי לספר לכם שענקית קוסמטיקה כאסתי לאודר, שמגלגלת מיליוני אם לא מילארדי דולרים בשנה, יכולה לתרום תרומה משמעותית למלחמה בסרטן השד גם מבלי להוציא מוצרים חדשים שנושאים את הסרט הורוד. מהרווחים העצומים על מוצריה הקיימים היא יכולה להפריש אחוז מסוים למחקר מדעי או לפיתוח רפואי בתחום, ועדיין הרווחים שישארו ברשותה יהיו עצומים. גם חברות אחרות יכולות  - אם הנושא באמת כל כך חשוב להן - לנהוג בצורה הזאת ולהקדיש אחוזון מרווחיהן למטרה זו, ואפילו מבלי שנדע על כך. אבל לא כך נוהגות החברות. ולמה בעצם? כי על חשבון המודעות לסרטן שד תוך ניצול חסר בושה שלה, ניצבת מטרה אחרת לגמרי, אשר כל קשר בינה לבין סרטן שד הנו מקרי לחלוטין, והיא המודעות למוצרי הצריכה של חברות הקוסמטיקה השונות.
מכל חודש המודעות הזה למדתי הרבה יותר על חברות קוסמטיקה ועל מרכולתן הנחשקת מאשר על סרטן שד ועל הדרכים למנוע אותו.

למי שאי פעם פתח חשבון של מוכר באיביי ודאי מוכרים הטיפים של איביי להצלחה במכירות. בין שלל עצות טכניות ישנה גם העצה השיווקית לתרום לצדקה. אם תתרום, יספרו לך באיביי, תוכל להגדיל את הכנסותיך!  כן כן, הנוסח הוא בערך כזה. באיביי לא מייעצים למוכר לתרום משום שהתרומה שלו באמת יכולה לעזור למישהו (למי אכפת?), אלא כי באמצעות התרומה שלו הוא יכול לעזור לעצמו ולהגדיל את רווחיו (ולאיביי לגזור יותר עמלות ממכירותיו). כנראה שאנשים אוהבים לקנות ממי שתורם. זה גורם להם להרגיש טוב עם עצמם, ומפחית את רגשות האשם הצרכניים. רגשות זה תמיד משחק חזק בידי מי שמשכיל לנצל אותם למטרתו, ואכן אף פעם לא יחסרו מנצלים...

ושלא תהיינה אי הבנות - אין בדברי כל כוונה לצאת בהצהרות נגד תרבות הצריכה. כבלוגרית של מוצרי צריכה אני חלק מתרבות זו, וידוע לי היטב שכל מוצר שאני מציגה בבלוג - יש בו פוטנציאל לעודד צרכנות בקרב קוראיי, ובכך לתמוך ביצרניות ולהזין את הכלכלה הזאת. ואתם יודעים מה? אין לי בעיה עם זה. כשמוצר קוסמטי נמכר לי כמוצר צריכה אקנה אותו ברצון אם אחליט שהוא דרוש לי. לעומת זאת, כשאותו מוצר צריכה בדיוק (ואל תבואו לספר לי שהקולקציות הורודות הן מוגבלות, ולכן לא מדובר באותם מוצרים. זאת באמת לא הנקודה כאן) נמכר לי כמשהו אחר ועם סיפור שאמור לגרום לי להרגיש שעשיתי משהו טוב לאנושות בקנותי איתו - כבר יש לי בעיה. כי מי שבאמת קונה את הסיפור הזה נופל להונאה עצמית פאתטית, מצערת ואף מסוכנת, שכן מדובר באובדן מודעות מהסוג שיכול לגבות מחיר כבד הרבה יותר מהתשלום למוצר ורוד זה או אחר.  מדובר באובדן חוש הביקורת העצמית, אובדן היכולת לשאול שאלות ולבצע הקשרים מחשבתים ולמעשה באובדן המודעות. אובדן מודעות הוא תמיד מצע טוב למשטרים חשוכים ולזוועות אחרות המתרחשות לנגד עינינו מבלי שנראה אותם אפילו, אבל אעצור כאן כדי לא להרחיק לכת ממטרת הפוסט הזה. כך יוצא שבחודש המודעות לסרטן השד כולנו שבויים בחוסר מודעות מטמטמת ומעוורת, שמעט מחשבה הגיונית היתה יכולה למנוע אותה. אז נכון, יכול להיות שהאגודה למלחמה בסרטן כמו גם ארגונים דומים מקבילים ברחבי העולם, שודאי אינם עשירים כמו ענקיות קוסמטיקה, גרפו קופה יפה על הדיל הזה, ובכך השיגו מעט מימון למטרות רפואיות מצילות חיים. מה שבטוח - בתחום ההסברתי הן כשלו. אני דווקא יודעת דבר או שניים על סרטן השד (ולצערי גם מתוך היכרות משפחתית קרובה מדי). חודש המודעות לא תרם לי דבר וחצי דבר על הידע שכבר ברשותי, אך לעומת זאת רכשתי המון ידע על מוצרים קוסמטים חדשים. אין לי ספק שהמרוויחים העיקריים בחודש המודעות הזה הם לא הגורמים ההסברתיים כי אם חברות הקוסמטיקה ושאר הארגונים שמטרתם האמיתית היא למכור - וכמה שיותר. ולא בכדי יש כאן שילוב של סרטן שד וקוסמטיקה. לשניהם קהל אחד - נשים (בעיקר). מישהו זוכר "חודש מודעות"  בנושא סרטן הערמונית?. אני זוכרת קמפיינים הסברתיים רבים הקשורים לנושאים בריאותיים שונים. בדרך כלל הם קצרים יותר מחודש. ביום האיידס הבינלאומי אפשר לכל היותר לפרסם חברות קונדומים, אבל תודו שיש הרבה יותר קשר בין קונדומים לבין מניעת איידס מאשר הקשר שבין מוצרי קוסמטיקה לבין מניעת סרטן שד. אבל זה לא חשוב. כקורבנות פוטנציאלים של סרטן השד יש לנו, הנשים, הרבה מוצרי קוסמטיקה שאנחנו יכולות לרכוש. וזה הרי תמיד טוב, לא?

אולי בכלל יש מקום לשאול האם באמת יש צורך ב"חודש מודעות" שכזה, שהרי לפי הבנתי מודעות איננה צריכה להיות תחומה בזמן, ומודעות לסרטן שד (כמו גם למחלות אחרות) היא דבר שצריך להיות תמיד ולהילמד בבתי ספר עוד מגיל צעיר... אבל לא זו כוונת הפוסט. הכוונה כאן היא לעורר מודעות. ולא - לא לסרטן השד, אלא למניפולציות שאנחנו כל כך בקלות נופלים קורבן להן. נתקלתי בהמון בלוגים שנתנו במה לחברות קוסמטיקה עם מוצרים ורודים, ובכל פעם כזאת חשתי אי נוחות מצמררת. כל הבלוגריות הללו (לא נתקלתי בבלוגרים זכרים) באמת ובתמים פעלו מתוך אמונה בחשיבות הנושא (שאני האחרונה לזלזל בו), והיו אפילו כאלה שמעבר לפרסום המוצרים הורודים גם הגדילו לעשות בסיפורים אישיים שבאמת עשויים לעורר מודעות. אני אומרת - רוצים מודעות? לכו על זה, אבל דאגו להפריד אותה מדברים אחרים, כי אין באמת קשר בין סומק למניעת סרטן שד, כי לא באמת אכפת לחברה שמייצרת את הסומק אם תחלו או לא - אכפת לה רק אם אתן קונות או לא. אבל היי, אנחנו קונות כל השנה ממילא, לא?
אז בחודש המודעות לסרטן השד - אם המודעות הזאת באמת חשובה לכן - ייצרו אותה בדרך שמייצרים מודעות.  אתן רוצות לקנות מוצרי קוסמטיקה? קנו אותם, אבל בידיעה שאין שום דבר שונה ברכישת מוצר ורוד מכל רכישה אחרת. מודעות זה דבר חשוב. אל תוותרו עליה כל כך מהר בעבור סרט ורוד או בעבור "חודש מודעות". 

"מה בבקבוק?" מצהיר בזאת שהוא לא יתן במה לאף מוצר בעל תו ורוד ולא יתפתה לניצול הציני הבוטה של חברות הקוסמטיקה נושא כה כאוב ומאיים כסרטן שד. "מה בבקבוק?" ימשיך כמובן לתת במה לחברות הקוסמטיקה, אך רק כל עוד אלו משווקות את מוצריהן כמוצרי צריכה בלבד, נטולי ערך מוסף שקרי.
על אף האמור - "מה בבקבוק?" עדיין אוהב את הצבע הורוד וימשיך לתת במה ללקים ורודים.  

13 תגובות:

  1. אני לא יכולה שלא להעריך את מה שכתבת :)
    כמובן שאת צודקת!
    אבל אני חושבת שאני לא יכולה להכריח אף אחד לתרום אם הוא לא מעוניין.
    ואני גם חושבת שלהרבה מאיתנו נוח להגיד כמה חשובה המודעות וכמה צריך לתרום כשבפועל אנחנו לא עושים את זה.
    אז האפשרות של לרכוש משהו שאנחנו צריכות (או לא..) ושלושת הצדדים יצאו איכשהו מורווחים (המוכר, הקונה וכמובן האגודה) יכולה להיות סבירה בעיני גם אם ממש לא אידיאלית.
    אני מעדיפה, באופן אישי, לתרום בקופה של סופר או משהו כזה לעמותות שאני מעריכה או חושבת ש"מגיע להן".
    מתוך זה, אני אף פעם לא תורמת לארגונים דתיים אבל זאת אני..
    וגם לא עבור עמותות של כלבים וחתולים (להם אני מוכנה לתרום מוצרים ולא כסף למקבלי משכורות ע"ע תל"ל (וכאן השתיקה יפה))
    אני אוהבת לקנות "קשקושים" של אקי"ם או אלו"ט (גם בגלל שאילו אוכלוסיות שאני מאוד אוהבת - מפגרים ואוטיסטים בהתאמה). גם אם ברור שאני ממש לא חייבת מעטפות מקושטות או מחזיק מפתחות או משהו כזה..

    אני לא יודעת איזה רווח האגודה תעשה אם אסתי לאודר ואחרים לא יצטרפו אליה. אבל אם הרווח של האגודה עולה בצורה הזאת, אין לי שום בעיה עם זה שגם אסתי לאודר מרוויחה..

    ואגב, אולי אני לא דוגמה (לא ממש מחוברת למציאות) אבל עדיין לא ראיתי ממש מידע מפורסם על המחלה. רק מוצרים ורודים..
    ולא ידעתי שיש אותו הדבר לסרטן הערמונית
    אני רק אתמול גיליתי (כשהיתה טרוניה על זה שערב הזיכרון לרבין הוא גם לאשתו לאה) שלאה נפטרה לפני 5 שנים. זה לא שהתגעגעתי אליה או שהיא עניינה אותי ממש. אבל ואללה, נפטרה? בטח כתבו על זה בעיתונים (שאני לא קוראת) או דיברו על זה ברדיו (שאני לא מקשיבה) וסביר שגם היו תוכניות בטלויזיה (שלא היתה לי באותה תקופה).

    השבמחק
  2. אחרי כל החפירה ואפילו לא שמת תמונה של הסרט הורוד או לפחות של האורגייה? המינימום זה איזה לק ורוד.........
    בכל מקרה היטבת לנסח את העניין, אפילו לא העליתי בדעתי לכתוב משהו דומה כי זה היה יוצא הרבה יותר בוטה..

    השבמחק
  3. מיטל, אני לא דיברתי פה נגד תרומות בשום אופן. אני בסך הכל יוצאת נגד התפיסה שלפיה אם חברת קוסמטיקה מוציאה מוצר ורוד זה למטרה טובה ולמען האנושות. כי זה לא. אין לי בעיה שאסתי לאודר או כל חברה אחרת תרוויח מאיזשהו פרוייקט. אני פשוט מסרבת ליפול למלכודת חודש המודעות, ולהעמיד פנים - יחד עם כולם - שאם אני מפרסמת מוצרים ורודים בבלוג שלי, אני עושה משהו להגברת המודעות. כי האמת היא שמה שאני עושה זה מפרסמת מוצר צריכה לכל דבר. הנסיון לייחס למוצרי צריכה ערך מוסף הוא הדבר שנגדו אני יוצאת כאן. לא עצם התרומה. אני מבינה למה חברות עושות את זה - להן יש אינטרס כלכלי. אני פשוט יכולה לבחור - ובוחרת - שלא לקחת בכך חלק.

    דנרה - צודקת לגמרי. יכולתי לשים איזה לק ורוד (את סמל הסרט הורוד אני לא סובלת, במחילה ממך), ואפילו כמעט שמתי, אבל משום מה ירדתי מזה. להבא אדרוש בעצתך!

    השבמחק
  4. בכלל חודש המודעות אמור להיות בדגש על מודעות, מניעה, גילוי מוקדם והתמודדות ולא תרומה או רכשיה של מוצרים כאלו או אחרים שכלל אינם מעלים את המודעות ולדעתי גם לא יותר מדי את קופת האגודה למלחמה בסרטן. מחלות (לא עלינו) לא אמורות להפוך למשהו ורוד ומסחרי וחמוד אלה ההפך הוא הנכון...הראו לאוכלוסיה שזה חמור וקשה ושיש מה לעשות כנגד. לצערנו חברות מסחריות מוכנות לרכב על כל גל למען קידום מכירות ומודעות אליהן ופחות מדי לתרומה אמיתית. אישית הייתי מעדיפה לראות עובדי חברות גדולות מתנדבים איפשהו מאשר התרומה שהמוצרים הורודים האלה מפיקים.

    השבמחק
  5. יפה אמרת. אבל שוב, אני לא נגד תרומה. חברות הקוסמטיקה עשירות דיין כדי לתרום מכספן למימון מחקרים או מסעות הסברה רבי היקף אם באמת תרומה לנושא חשובה להן. זה גם לגיטימי מבחינתי כשתרומה היא באמת תרומה. אבל הרעיון העומד בבסיס אוקטובר הורוד הוא לא סתם תרומה אלאא מסע פרסום מטורף לחברות הקוסמטיקה. ועדיין - מבחינתי מילא שחברות הקוסמטיקה עושות זאת - אבל שבלוגרים יפלו למלכודת הזאת ויספרו בבלוגים שלהם שכדאי לקנות מוצר זה או אחר של חברה כך וכך לשם עידוד המודעות לסרטן השד? מבלוגרים אני מצפה לקצת יותר מודעות...

    השבמחק
  6. אני די לא מתייחסת לכל מוצרי האיפור האלה או הלקים עם הסימן הורוד וכו', כי ה"באז" הזה מסביב למודעות, כביכול, לסרטן השד לי אישית לא תורם שום דבר חוץ מידיעה שיש מחלה נוראית כזאת. עד היום אין לי מושג איך מאבחנים אותה ובמיוחד אצל איזה רופא. לכן אני גם חושבת שמהלך ההסברה שלהם כשל ב-100%. אני יכולה ללמוד על זה באינטרנט תוך יום אחד יותר מאשר בכל חודש "המודעות" הזה.
    קניות האיפור והטיפוח שלי בשנים האחרונות די מחושבות מראש, לכן העובדה שיש איזשהו מוצר שאם אקנה אותו אתרום למחקר לא תגרום לי לקנות אותו. אני מעדיפה לתרום ככה, בלי קוסמטיקה (וכמו מיטל - למשהו שלא קשור לדת). אם לדוגמא הייתי יודעת שאותה חברת אסתי לאודר מפרישה אחוז מסוים מכלל מכירות מוצריה למחקר של סרטן השד - זה אולי היה גורם לי להעדיף לקנות את המוצרים שלהם.

    השבמחק
  7. התכוונתי למשהו קצת אחר.
    אני לא יודעת כמה אנשים בפועל תורמים למלחמה בסרטן. אז אמרתי, שאם אסתי לאודר מצליחה לגרום לעליה (משמעותית) בהכנסות לאגודה באמצעות כל המוצרים הורודים האלה (נו טוב, וגם רווחים יפים ביותר עבורה) אין לי בעיה עם זה.
    כי בסופו של דבר האגודה מרוויחה ואסתי לאודר היתה "אחראית שיווק" או ואטאבר..

    הדוגמאות שנתתי לאקי"ם ואלו"ט (ועכשיו נזכרתי גם בבקבוקים הורודים של ויראטי :)) הם דוגמה לתרומה שרוב הסיכויים שאין בה הרבה רווח "מסביב" לחברות גדולות. אבל אני גם לא יודעת מה היקף הרווחים.
    בתור מי שיודעת כמה העמותות הספציפיות הללו תורמות לאנשים מיוחדים, אני מברכת על כל תרומה עבורם. לכן, אם פרוקטור וגמבל (השנואים עלי) יחליטו שהם עוזרים לאחד מהם בקמפיין שיווקי בכדי להעלות את ההכנסות שלהם, אני ברצינות אומרת שיתכן והייתי קונה מוצרים סגולים (נגיד) שלהם..

    מכירה את האמרה שום דבר לא בחינם?
    גם אם אסתי לאודר תתרום כסף נטו זה יהיה בשביל הטבות מס.. ;)

    השבמחק
  8. מיטל, גם לי אין בעיה עם העובדה שחברות הקוסמטיקה מצליחות לגרום לעליה בהכנסות הארגונים נגד סרטן(אם זה באמת נכון שהרווחים האלה משמעותיים. לא ברור לי באיזה סכומים מדובר. יכול להיות שדווקא את המוצרים הורודים אנשים קונים פחות מאשר את שאר מוצרי החברה. ברור לי שאם החברות היו תורמות אחוז מסוים מכל הרווחים שלהן בכל אוקטובר נניח, התרומה היתה משמעותית יותר). אבל לא על זה הדיון שלי. אני לא מתעסקת כרגע בחברות עצמן. עיקר הביקורת שלי היא על מי שבוחר להציג את החברות האלה כחסידות אומות עולם, ומספר לי שאני תורמת למודעות בכך שאני קונה מוצרים. כל מה שאמרתי הוא שאין קשר בין צריכת מוצרים כאלה לבין מודעות לסרטן שד, והנסיון להציג קשר כזה מבוסס על שקריות.

    השבמחק
  9. בזה אני מסכימה איתך!
    וזה מזכיר לי שמאוד אהבתי את הפוסט של סקנרנג'י בנוגע למודעות לדיכאון.
    היא לא רק פרסמה לקים ירוקים (שמסתבר שקשורים לעניין..) אלא כתבה באופן מפורט על המחלה. שזה החלק החשוב.
    אם זה היה בא יחד בבלוגים ואם היית רוכשת מוצר ורוד עם עלון נחמד בנוגע למחלה זה היה עושה את העניין רציני יותר ללא ספק.
    בגלל שאני טיפוס כזה מנותק זה לא מפתיע אותי ממש שלא נתקלתי בשום מודעות בנושא. אז אין לי מושג מה נעשה מעבר למוצרים הורודים האלה, שהאמת שלא שמעתי שיש אותם בארץ חוץ מאשר אזכור של כל העניין בבלוגיה.

    הנה הפוסט של סקרנג'י
    http://www.scrangie.com/2010/10/october-is-depression-awareness-month.html

    השבמחק
  10. המממ....אהבתי את הכתיבה הלא מרוסנת. אין מה לעשות , כואב אך נכון. אני יכולה לומר לך מה הסיבה הפשוטה שאני מציגה את אוקטובר הורוד אצלי בבלוג . ראשית אני בהחלט חושבת שהמטרה מקודשת ושזה מעורר מודעות. זה פחות המוצרים ויותר תשומת הלב לורוד ולכותרות החשובות בשביל שגם בארץ נשים יקחו את זה לתשומת הלב. שנית , המוצרים שאני מראה כמעט וניתנים להשגה רק בחו"ל ומעבר לכך שהם יפים בעיניי זה לא פוגם בשום דבר. מסכימה איתך שיש התמסחרות של המטרה וטחינה שלה עד דק אבל גם יש סיבה טובה [מחלה ארורה] ואני מסוגלת לשים את על המ שמפריע לי בצד. :)

    השבמחק
  11. אז כנראה שיש לנו ויכוח לגבי עד כמה הפרוייקט הזה באמת מעורר מודעות למחלה (וראי פה את תגובתה של edenable). אני יכולה להבין שאולי התועלת היא דווקא במקום אחר - בכסף המופרש מהמוצרים הללו לחקר הסרטן. ועדיין - אני באופן אישי הייתי מעדיפה שחברה מסחרית לא תשחק על רגשות האשמה הצרכניים שלי ותמכור לי שקרים (למרות שאני מבינה שזה חלק מהשיקולים השיווקיים), ואעדיף לקנות מחברה שפועלת באופן מסחרי גרידא (אך עדיין מוסרי) ולא פילנטרופי. פילנטרופיה בחברות מסחריות היא תמיד מסווה לשקרים, ושקרים זה דבר רע גם אם כביכול יש מטרה "נעלה" מאחוריהם.

    השבמחק
  12. מסכימה עם כל מה שכתבת.

    השבמחק

הפוסטים הנצפים ביותר בכל הזמנים